Hoboconcert op vrijdag 31 mei 2013
Op 31 mei 2013 werd in de Lathumse kerk het seizoen 2012/2013 afgesloten met een hoboconcert , uitgevoerd Lidia van der Vegt, hobo, Kees Hilhorst, viool, Anna Wiersum, altviool, Liesbeth Bos, cello, en Henk Bos, contrabas.
Op het programma stond muziek van de componisten Mozart, Schubert, Rossini en Britten. Door de combinatie van een hobokwartet plus contrabas zijn veel interessante combinaties mogelijk die de afsluiting van het seizoen 2012-2013 de moeite waard maakten.
Vrijdag 22 maart: fadomuziek uitgevoerd door A Companha Inspirada
Op 22 maart 2013 werd door het trio A Companhia Inspirada, dat bestaat uit Fransie Leenders (zang), Henk Ankone (gitaar) en Louis Roes (gitaar), een fadoconcert uitgevoerd .
Dit trio vertolkt het levenslied van de Portugees — een vertaling van zijn gemoedstoestand: verdriet, melancholie maar ook blijheid en feeststemming.
De fadostijl ontstond in de 19e eeuw in de arme wijken van Lissabon, waardoor het geassocieerd werd met prostitutie, kroegen en misdaad. In het begin van de 20ste eeuw werd het meer respectabel en kregen o.m. dichters aandacht voor de muziek.
De laatste decennia van de 20e eeuw werd de fado echt populair door de fadiste Amalia Rodriguiez. Na haar dood in 1999 zette een nieuwe generatie fadista’s, zoals Cristina Branco en Mariza, de traditie voort.
Keltische muziekavond uitgevoerd door Shamrock 4 trok op vrijdag 25 januari 2013 een volle Lathumse kerk
Dit kwartet bestaat uit: Kees van de Sande (bouzouki, gitaar en mandoline), Jos Thoonen (viool en altviool), Willem Elbers (uillean pipes, low whistle en banjo) en Henk van Aalten (concertina, tin whistle).
Toen eind maart 2012 na het optreden van Shamrock 4 de vraag gesteld werd: Komen jullie terug naar Lathum?, was het antwoord duidelijk positief.
Eind zomer 2012 zijn zij een week op Arran Island in Schotland geweest om een nieuw repertoire voor Lathum voor te bereiden.
Geslaagd optreden a capella groep Sixtessens in de Lathumse kerk.
Bewaar je nu wel of niet het beste voor het laatst? Die vraag drong zich vrijdag 30 november 2012 na het optreden van Sixtessens in de Lathumse kerk op. Het slotlied The rose van Bette Midler werd namelijk zo gevoelig en met mooi bij elkaar passende stemmen gezongen, dat dit het predicaat beste lied van de avond verdiende. Echter, smaken verschillen, dus niet ieder zal die mening toegedaan zijn.
Het optreden van de groep Sixtessens uit Zutphen viel bij de aanwezigen bijzonder in de smaak. Niet alleen door de muziekkeuze, maar ook door de wijze waarop deze acht stemmen de diverse arrangementen inkleurden. Bekende en minder bekende melodieën werden met plezier en knap gezongen voor een volle concertzaal. Aan de hand van de informatie van de charmante ladyspeaker Jeanine van Gemert kon de toeschouwer zich instellen op hetgeen geboden werd. “Dan weet je tenminste waarover het gaat”, was een gehoorde opmerking, want vooral de Russische tekst van een enkle lied was niet bij ieder bekend. Verder was de programmakeuze zo, dat er voor ieder wel een bekend populair lied bij zat.
Verdere superlatieven: knap gezongen en voor herhaling vatbaar. De dynamiek en expressie mogen daarnaast nog een extra accent krijgen.
(Tekst: Rudie Gores. )
Concert 28 september 2012: geslaagde Lathumse Avond met Mirjam, Karlijn en Piet
Herfstweer en zware cello/orgelmuziek zijn nou niet bepaald ingrediënten om blij van te worden. Toch bleek alles minder waar dan dat. Dit o.a. doordat het weer zelfs meewerkte, een droge tocht naar de concertzaal is mooi meegenomen. Ook de musici zorgden in grote mate, voor het logenstraffen van de uitspraak ‘om niet blij van te worden’. Want wie wordt niet blij van een mooi meisje in de persoon van Karlijn Keizer uit Duiven, die bovendien ook nog goed speelt. Begeleid door Piet Cnossen op het kabinetorgel, speelde zij Opus 14 nummer 3A van Vivaldi. Het spel van haar, als leerling van Musiater voor het eerst schreden op het concertpodium zettend, belooft veel voor de toekomst.
Door de persoon van Karlijn werd een dwarsverbinding gelegd tussen twee cultuurdragers in de Liemers namelijk de muziekschool Musiater in Zevenaar en de Lathumse kerk. In zijn welkomstwoord wees de voorzitter van de VVLK, Pim de Jonge, hier speciaal op. Na het voorprogramma, maakte Karlijn plaats voor Mirjam Mudde.
Mirjam, bekend van vorige uitvoeringen bij de VVLK, is docente cello in de regio Arnhem en Zutphen en geeft les aan de Nijmeegse Music and Arts School. Na een korte inleiding waarin uitleg werd gegeven over de te spelen muziek, vervolgde zij samen met Piet Cnossen het programma met Sonate 4 van Willem de Fesch.
Mooi samenspel tussen beide musici en een mooie compositie werden door de aanwezigen, waaronder de vorige wethouder van cultuur Nico Wiendels, bijzonder gewaardeerd.
Daarna was het podium voor Piet Cnossen die een inleiding gaf op enkele componisten, wiens werken hij ging uitvoeren. Na enkele superlatieven geuit te hebben over zowel de componist Bach als het kabinetorgel van de Lathumse kerk, speelde hij op voortreffelijk wijze de Preludia in F g en D van Bach en op een later tijdstip het Preludium 2 van J. Haydn.
Voor de hand liggend was het, om het docentschap van Mirjam Mudde te herkennen bij de uitleg over de Sarabande van Bach; boeiende informatie en mooi spel volgden.
Na de pauze werden werken van Willem de Fesch, Haydn, Saint Saëns en Theleman met succes gespeeld.
Na afloop bleek uit de reacties, dat deze Culturele Lathumse Avond weer met hoofdletters bijgeschreven kon worden met de aanduidingen; boeiend, interessant en onderhoudend.
Op naar de volgende Lathumse Avond van 30 november. Het optreden wordt dan verzorgd door Six Tessens. De naam verraadt al dat het koor uit zes mannen bestaat. Zij hebben een breed repertoire met muziek uit de 50-, 60- en 70er jaren.
(Tekst: Rudie Gores. )